Köpguide för vitamin B

Vitamin B är benämningen på en grupp olika vitaminer, som har en mängd olika funktioner. Skälet till att de alla kallas vitamin B är att vetenskapsmän ursprungligen trodde att de var ett ämne, men så är alltså inte fallet. De olika vitaminerna benämns därför numera med nummer, såsom vitamin B1, vitamin B2 och så vidare. Ett antal ämnen som vi numera vet inte är vitaminer går också under de benämningarna, då de ursprungligen troddes vara vitaminer, såsom vitamin B4 och vitamin B8. Den huvudsakliga källan till de olika B-vitaminerna är den mat vi äter, och bristsjukdomar är, generellt sett, ovanliga.

Vitamin B1

Vitamin B1, tiamin, är ett koenzym som hjälper till vid omsättningen av kolhydrater. Brist på vitamin B1 leder till bland annat nedsatt aptit och koncentrationsförmåga, samt problem med nervsystemet. Det är, såvitt vetenskapen känner till i dag, inte möjligt att överdosera på vitamin B1.

Vitamin B2

Vitamin B2, riboflavin, är ett koenzym som hjälper till att omsätta fetter, kolhydrater och proteiner till energi. Brist på vitamin B2 leder till irriterade slemhinnor och sprickningar på läpparna. Dessa symtom är mer irriterande än farliga. Att överdosera på vitamin B2 är inte möjligt, enligt vad vi vet i dag.

Vitamin B3

Vitamin B3, niacin, är viktigt för kroppens celldelning. Brist på vitamin B3 kan leda till sjukdomen Pellagra. Pellagra kännetecknas bland annat av sår, diarré, demens och andra mentala problem, och i slutändan döden. Det är alltså ytterst viktigt att få i sig tillräckliga mängder. Överskott av vitamin B3 kan leda till kärlutvidgning och hudirritation.

Vitamin B5

Vitamin B5, pantotensyra, är viktigt för kroppens ämnesomsättning. Brist på vitamin B5 har inga större risker. Tillskott av vitamin B5 kan hjälpa mot Acne och fet hud. Det finns inga kända risker med att få i sig för mycket vitamin B5.

Vitamin B6

Vitamin B6, pyridoxin, är ett koenzym som hjälper till med omsättningen av proteiner,och vid celldelning. Brist på vitamin B6 är ovanligt, men symtomen är bland annat såriga läppar och mungipor och försämrat immunförsvar. Överdosering av vitamin B6 är också ovanligt, men kan leda till försämrad sömn.

Vitamin B7

Vitamin B7, biotin, är ett koenzym som hjälper till vid omsättningen av fett och protein. Brist på vitamin B7 är extremt ovanligt, och kan i princip endast uppnås om någon äter flera råa äggvitor om dagen under en längre tid. Symtomen inkluderar håravfall, depression och hudinflammation.

Vitamin B9

Vitamin B9, folsyra, hjälper till vid kroppens celldelning. Brist på vitamin B7 är mycket ovanligt. Symtomen inkluderar försämrad aptit, huvudvärk, beteendeförändringar. Hos gravida kvinnor kan det också påverka fostret negativt, och leda till för tidig födsel. Det finns inga kända bieffekter av att få i sig för mycket vitamin B9.

Vitamin B12

Vitamin B12, kobalamin, är ett koenzym vid omsättandet av protein och celldelning. Brist på vitamin B12 är speciellt en risk för spädbarn, men även vuxna kan drabbas. Symtomen är bland annat försämrad tillväxt och mental utveckling. Vuxna drabbas av olika mentala problem. Det finns inga kända risker med att överdosera på vitamin B12.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *