Köpguide för vitamin D

D-vitamin är ett mycket viktigt näringsämne, speciellt för barn som växer. Dess viktigaste funktion är att det hjälper kroppens ben att utvecklas korrekt, och att det upprätthåller rätt balans mellan kalcium och fosfat i blodet. Om ett barn som inte får i sig tillräckligt med vitamin D, så leder det till att skelettet inte utvecklas korrekt: benen blir mjukare än de ska vara, fontanellen sluter sig inte korrekt, tänderna utvecklas senare och blir svagare och så vidare.

Det är alltså av yttersta vikt att växande barn får i sig tillräckligt med vitamin D. Detta är skälet till att barn för i tiden gavs fiskleverolja regelbundet, då denna är rik på vitamin D. Brist på vitamin D påverkar också immunförsvaret negativt, och viss forskning tyder på att risken för att utveckla cancer, Parkinsons, diabetes och andra sjukdomar senare i livet ökar.

Mäniskokroppen kan själv tillverka vitamin D, genom solljus. Detta betyder att vi i Sverige under vinterhalvåret får i oss mindre vitamin D än vi kanske behöver. Det finns dock vissa möjliga bieffekter av att få i sig för mycket vitamin D, speciellt då förkalkning. Det är alltså viktigt att inte överskrida det rekommenderade dagliga intaget. Symtom som tyder på för högt intag av Vitamin D är bland annat dålig matlust och illamående.

Vad innehåller höga halter av vitamin D?

Den huvudsakliga källan för vitamin D är solljus, och det är inte så vanligt i livsmedel. Fet fisk innehåller dock goda mängder vitamin D (därav fiskleveroljan). Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin. I Sverige berikas också många mejeriprodukter, som mjölk och margarin, med vitamin D. Om man är vegan kan det således vara svårt att få i sig tillräckligt med vitamin D, utan att använda sig av kosttillskott.

Vitamin D som kosttillskott?

Ett antal mejeriprodukter innehåller som sagt tillsatt vitamin D, men det finns ändå risk för D-vitaminbrist. Det finns därför en mängd olika kosttillskott med vitamin D. Hur stor dos man behöver beror på hur mycket solljus man utsätts för varje dag. Innehållet i olika märken skiljer sig åt rätt mycket, är man allergiker är det extra viktigt att man läser på exakt vilka ingredienser som används. Det är också ytterst viktigt att tänka på att mer inte alltid är bättre; ett märke som har högre koncentration av vitamin D kan tvärtom leda till att du får i dig för mycket. Behovet av tillskott skiftar också beroende på årstid, och hur mycket dina kläder täcker dig utomhus.

Vad är rekommenderat dagligt intag?

Det dagliga behovet av vitamin D varierar beroende på ålder och kön. Detta beror bland annat på att vår förmåga att ta upp vitamin D via solen försämras med åldern. Barn under 2 år behöver runt 10 mikrogram, barn och vuxna 7,5 mikrogram och personer över 60 10 mikrogram. Gravida eller ammande kvinnor har dessutom ett högre behov, 10 mikrogram. Men observera att det är skadligt att få i sig för mycket vitamin D. 25 mikrogram är högsta rekommenderade dagliga intag för barn, 50 mikrogram för vuxna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *