Köpguide för vitamin B5

Vitamin B5, pantotensyra, är ett mycket viktigt vitamin som har många positiva egenskaper. Det finns naturligt i de flesta livsmedel vi äter, och det är således ingen större risk att någon skulle lida av brist på vitamin B5. Till viss del producerar människor även själva vitamin B5. Däremot är det så att ett högt intag av vitamin B5 hjälper mot exempelvis acne och fet hud, varför det för vissa kan vara en bra idé att öka sitt intag. Goda halter av vitamin B5 kan även motverka trötthet. Vitamin B5 fungerar på så sätt att det hjälper till med ämnesomsättningen och förbränningen av fett, och är alltså centralt för att vi ska må bra.

Vitamin B5 används också i många hårvårdsprodukter. Experiment på möss har visat att brist på B5 gjorde att deras päls förlorade sin färg. Det har dock visat sig att vitamin B5 inte har någon som helst effekt på människors hår, och definitivt inte när det används utvärtes (du kan alltså gott fortsätta med ditt vanliga, B5-fria, schampo). Vad gäller övriga användningsområden av vitamin B5 så finns det mycket som tyder på att det hjälper till att sänka kolesterolvärden i och med att det hjälper ämnesomsättning och förbränning. Det finns också vissa studier som visar att det, tillsammans med andra ämnen, kan hjälpa mot vissa effekter av diabetes.

Vad innehåller höga halter av vitamin B5?

I princip alla livsmedel innehåller vitamin B5, men baljväxter, kött, mejeriprodukter och fullkornsprodukter innehåller särskilt höga halter. Är man inte vegetarian är det således sannolikt att man får i sig tillräckligt med vitamin B5 för att hålla sig på en hälsosam nivå. Detta beror dock på vilka matvanor man har. Gravida och ammande kvinnor har också förhöjt behov av vitamin B5. Avokado, majs och ägg är andra exempel på mat som innehåller höga halter av vitamin B5.

Vitamin B5 som kosttillskott?

För den som lider av acne, eller tror sig inte få i sig tillräckligt med vitamin B5 av något annat skäl, så finns det möjlighet att inta det i form a tabletter. Ett stort antal märken finns, men det är viktigt att komma ihåg att de inte nödvändigtvis kallas för vitamin B5, utan oftast går under benämningen pantotensyra. Dessa tabletter innehåller vanligtvis många gånger mer än dagsbehovet av pantotensyra, vilket gör att doseringen är enkel att följa. Det finns även multivitamintabletter som innehåller vitamin B5. När det gäller vilket märke som man ska köpa så är det egentligen inte så stor skillnad. Risken att man ska få en undermålig produkt är liten, och de flesta märken innehåller mer än tillräckligt med pantotensyra.

Vad är rekommenderat dagligt intag?

Hur mycket av vitamin B5 som en person behöver varierar beroende på kön, ålder och en mängd andra faktorer. Kvinnor behöver i allmänhet runt 15 milligram och män 18. Gravida kvinnor behöver mer, 17 milligram, och ammande runt 20. Det är dock viktigt att påpeka att det inte finns några negativa sidoeffekter av att få i sig för mycket vitamin B5. För den som är osäker på om hon får i sig tillräckligt med vitamin B5 finns det alltså ingen risk med att använda sig av kosttillskott.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *