Köpguide för kalciumtillskott

Kalcium är ett mycket viktigt ämne för människokroppen. Det krävs för det första för att barn ska utvecklas korrekt, och deras skelett och tänder ska bli starka. Men vi behöver det vidare för att hålla skelettet starkt. Korrekt intagande av kalcium är nödvändigt för att barn ska utvecklas korrekt. Men i det fallet spelar vitamin D en lika viktig roll, då det är det vitaminet som gör att kroppen kan tillgodogöra sig kalcium. Med tanke på att majoriteten av jordens befolkning är laktosintolerant, och därmed inte konsumerar mejeriprodukter efter spädbarnsåldern, och trots detta inte lider av kalciumbrist, så kan det ligga mycket i det. Tack

Tillräckligt intagande av kalcium kan också förhindra benskörhet på äldre dagar. Men det finns ett flertal olika skäl till att någon behöver mer kalcium än normalt. Till exempel rökning, eller att träna mycket, gör att du behöver mer kalcium för att stärka benstommen.

Vad innehåller höga halter av kalcium?/h3>
Kalcium finns först och främst i mejeriprodukter. Dessa är källan till över 60 % av det kalcium vi får i oss. Kalcium förekommer dessutom i bland annat spannmål och färska grönsaker. Många av de icke-mejeriprodukter som innehåller kalcium, innehåller dock ämnen som gör att det är svårt eller omöjligt för kroppen att tillgodogöra sig det. En lista med hur mycket kalcium olika matvaror innehåller är alltså meningslös.

Kalcium som kosttillskott?

Det kan vara nödvändigt med kalcium som kosttillskott. Till exempel veganer, som undviker mejeriprodukter helt, kan behöva extra tillskott av kalcium, men det viktiga är då att försäkra sig om att man får tillräckligt med vitamin D för att kunna tillgodogöra sig kalciumet. Kosttillskott i form av kalcium ska därför helst även innehålla vitamin D; om inte så kan det vara en bra idé att köpa det separat. De som främst kanske kan behöva kosttillskott i form av kalcium är barn som är allergiska mot mejeriprodukter, eller helt enkelt vägrar äta/dricka det. De är i den period av sina liv, då ett korrekt intagande av kalcium kommer att leva hos dem tills de dör.

Vad är rekommenderat dagligt intag?

För vuxna rekommenderar livsmedelsverket ett dagsintag på 800 milligram; 900 för gravida eller ammande kvinnor. För barn varierar det rekommenderade dagsintaget kraftigt beroende på kön och ålder. Att få i sig för mycket kalcium kan möjligtvis ha negativa effekter. En studie visade att kraftigt förhöjd kalciumkonsumtion, i vissa sammanhang, ökade risken för blodpropp. Detta är dock inte helt säkert, och kalciumintaget i studien var långt över det normala.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *