Köpguide för Omega 3

Omega 3 är en grupp fleromättade fettsyror, som är mycket populära i hälsosammanhang. Dessa kan inte produceras av människokroppen, utan måste komma utifrån – vanligtvis i form av fet fisk, och antingen direkt eller i form av fiskolja. Det finns även en mängd andra sätt att få i sig de olika formerna av omega 3. De möjliga hälsoeffekterna hos omega 3 uppmärksammades på 1970-talet, när det upptäcktes att inuiter och de japaner som bodde på Okinawa hade en lägre förekomst av hjärt- och kärlsjukdomar. Den gemensamma nämnaren var att de i högre utsträckning åt fisk, och fick i sig mer Omega 3.

Omega 3-fettsyror förekommer i olika former; främst EPA och DHA. Beroende på relationen mellan dessa två så har omega 3 en viss antidepressiv effekt; man blir gladare av omega 3 helt enkelt. Samtidigt så är fleromättat fett viktigt för att hjärnan ska fungera på topp. Omega 3, eller mer specifikt DHA, har också viss förebyggande effekt mot demens. Den hjälper också hjärnans utveckling hos foster och spädbarn. Sedan är det ju så enkelt att fleromättat fett helt enkelt inte är lika skadligt som mättat fett; alldeles oavsett hälsofördelarna med omega 3, så är det definitivt inte skadligt på samma sätt som mättat fett är.

Vad innehåller höga halter av Omega 3?

Omega tre finns framför allt i fet fisk, och även i annan fisk och skaldjur. Fettsyran kommer från de alger som fiskarna äter, och som sedan lagras i fiskens fett. Det betyder att odlad fisk inte nödvändigtvis innehåller någon Omega 3 över huvud taget, vilket kan vara viktigt att känna till. Vegetabiliska oljor innehåller förstadiet till omega 3 fettsyror, alfa-linolensyra, och kroppen kan utifrån detta själv bilda små mängder Omega 3-fettsyror.

Omega 3 som kosttillskott?

Kosttillskott med Omega 3 kommer ofta från fisk, i form av fiskolja. Det finns då en viss risk att den innehåller olika miljögifter. Samma risk finns för övrigt när man får i sig Omega 3 från fisk, om denna har fångats i vilt tillstånd. Att använda sig av odlad fisk är problematiskt, då fisken inte själv bildar Omega 3, utan den kommer från den föda fisken äter. Förekomsten av miljögifter är dock vanligtvis försumbar. Om den fiskolja man köper har en ovanligt hög halt av omega 3, uppemot 70 %, så betyder den att den koncentrerats på kemisk väg. Det är möjligt att det finns vissa nackdelar med detta, men också detta är osäkert. Kosttillskott med omega 3 kan vara viktigt för veganer och vegetarianer, om dessa inte får i sig tillräckligt med alfa-linolensyra (förstadiet till Omega 3).

Vad är rekommenderat dagligt intag?

Det finns inget officiellt rekommenderat dagligt intag av Omega 3, men livsmedelsverkets rekommendation är att 5-10% av den energi vi får fram livsmedel bör komma från fleromättat fett, och att en procentenhet av detta bör vara omega 3. Alltför hög konsumtion av omega 3 leder till att blodet förtunnas en aning, och man blöder lättare. Det finns också vissa misstankar om andra möjliga bieffekter vid storkonsumtion, men dessa är mer diskutabla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *