Köpguide för vitamin B12

Vitamin B12, kobalamin, är ett vitamin som är viktigt för bland annat produktionen av röda blodkroppar och vid celldelning. Vitamin B12 finns enbart hos djur och bakterier vilket gör att många veganer och vegetarianer lider av brist på vitamin B12. Då vitamin B12 lagras i levern löper små barn större risk att drabbas, eftersom deras lager inte är så stort. Brist på vitamin B12 hos foster och spädbarn kan allvarligt hämma barnets utveckling på olika sätt. Tillväxten försämras, och den mentala förmågan utvecklas långsamt. Andra symtom inkluderar matvägran och att barnet är retligt, samt en mängd andra mentala symtom. Vid brist på vitamin B12 påverkas myelinet, som har en viktig funktion för att nervcellerna i hjärnan ska fungera korrekt, vilket är den troliga förklaringen till de olika mentala problemen.

Symtomen hos vuxna inkluderar ett flertal olika problem av neurologisk karaktär. Dessa kan vara både allvarliga och oåterkalleliga. Förmågan att ta upp vitamin b12 minskar med stigande ålder, vilket gör att äldre personer, liksom veganer och vegetarianer, befinner sig i riskzonen för att drabbas. Ett gott intag av vitamin B12 kan också minska risken för att drabbas av Alzheimers. I allmänhet får Svenskar i sig mindre vitamin B12 än de egentligen behöver. Människor tillverkar vitamin B12 i grovtarmen naturligt, men kan inte tillgodogöra sig det på det sättet, till skillnad från rena växtätande djur.

Vad innehåller höga halter av vitamin B12?

Vitamin B12 finns i princip i alla livsmedel som en gång varit vid liv, som fisk, fågel, kött och skaldjur. Vitamin B12 finns också i mjölk och andra mejeriprodukter. I stort sett inga växter innehåller vitamin B12, vilket kan leda till problem för vegetarianer och veganer. Jäst som bygger på bakterier innehåller dock vitamin B12, vilket är en möjlig källa för vegetarianer. Det är dock mycket vanligt att vegetarianer och veganer lider av brist på vitamin B12.

Vitamin B12 som kosttillskott?/h3>
Vitamin B12 finns tillgängligt som kosttillskott i en mängd olika varianter. Är din kost i huvudsak vegetarisk, så är det en mycket god idé att ta vitamin B12 som kosttillskott. Det finns inga kända bieffekter av att få i sig för mycket vitamin B12, medan effekterna av att få i sig för lite kan leda till stora problem. Som tidigare nämnts får vegetarianer oftast i sig för lite vitamin B12, och bör därför i princip alltid använda sig av kosttillskott som innehåller vitamin B12. Vitamin B12 kosttillskott finns i både fast och flytande form; och ofta under benämningen järn tillsammans med andra för kroppen viktiga ämnen. Järnbrist är något som speciellt kan drabba kvinnor under menstruationen.

Vad är rekommenderat dagligt intag?

Det rekommenderade dagliga intaget varierar beroende på ålder. Spädbarn behöver ungefär 0,5 mikrogram. Detta behov ökar sedan i jämn takt, och från och med tio års ålder krävs 2 mikrogram per dag. Observera dock att behovet är högre för ammande kvinnor; dessa behöver runt 2,6 mikrogram vitamin B12 per dag. Detta är dock rekommenderade miniminivåer, och det är bättre att överskrida dem än att få i sig för lite.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *